Close Menu
Den Haag centrum

Den Haag centrum

Almelo centrum

Almelo centrum

Zwolle centrum

Zwolle centrum

Harderwijk centrum

Harderwijk centrum

Speerpunten

Work & shop




Kenmerken

  • Werk als traffic generator
  • Drukte op bepaalde momenten van de dag
  • Snelheid en gemak
  • Passend aanbod
  • Kansen voor mobiele shops

Bij het concept Work & Shop gaat het om gebieden waar veel van de bezoekers in de buurt werken. Denk daarbij aan kantorenlocaties/-gebieden, universiteitscomplexen (campussen) en ook ziekenhuizen. Nu is niet het verkeer de traffic generator, maar het werk. Deze gebieden spelen in op de behoeften van de werkende of studerende mensen, met volop mogelijkheden om (zakelijk) te lunchen, te vergaderen, een kop koffie to go te halen of een snelle boodschap te doen. Ook sportscholen duiken hier op. Service en maatwerkaanbod zijn hier leidend.

Dit concept heeft in de basis dezelfde kenmerken als het concept Travel & Shop. Net als bij de andere modellen winkelgebieden is het bijna vanzelfsprekend dat je bij de invulling van je signatuur dit concept combineert met Service & Shop en andere concepten. Een retail concept dat hier goed op aansluit is die van micromarkten. Micromarkten zijn onbemande op een netwerk aangesloten compacte 'gemakswinkeltjes', zoals snoep- en frisdrank, automaten,  koelers voor drank en versartikelen en diepvriezers. Service en gemak kan ook op andere wijze worden ingevuld. Het retailconcept van de lingerieshop in de Daniel den Hoedkliniek is letterlijk en figuurlijk maatwerk waarmee de klant wordt ontzorgd. Ook de SRV-wagen die rond 12 uur het tevoren bestelde lunchbroodje aflevert en tegelijkertijd het aan de toonbank gevraagde broodje klaarmaakt past bij dit type winkelgebied.

Een uitgebreide beschrijving van de concept winkelgebieden is te vinden in het rapport ‘Shopping places to be' en ‘Shopping 2020 – De nieuwe winkelstraat’. Kijk voor inspirerende voorbeelden van winkelgebieden bij Nieuws & Inspiratie (cases).