Close Menu
Den Haag centrum

Den Haag centrum

Alkmaar

Alkmaar

Almelo centrum

Almelo centrum

Zwolle centrum

Zwolle centrum

Speerpunten

Travel & shop

Kenmerken

  • Consument is onderweg
  • Wisselende drukte
  • Efficiency & gemak
  • Service voor de reiziger

Er zijn tal van drukke reizigerspunten, zoals een station, vliegveld, maar ook een mooie jachthaven of een tankstation, waar bezoekers even stoppen en tijdens hun – soms korte verblijf - snel iets nodig hebben (een snack, broodje, bloemetje etc.). Het aanbod aan winkels bij dit soort grote verkeersknooppunten neemt toe, waardoor de reizende consument het winkelgedrag aan kan nemen van de dromende of rondneuzende bezoeker graag verrast wil worden. Hier liggen kansen voor retail omdat er veel consumenten komen, die gemakshalve graag een boodschap doen. De trekkracht ontstaat door de ligging zelf. De uitdaging is om de consument snel en efficiënt te bedienen, maar ook langer te laten verblijven. Bijvoorbeeld door onverwachte optredens van (straat)artiesten en digitale schermen met nieuwsuitzendingen, productpresentaties of korte YouTube filmpjes. Of pop up retail voor een kennismaking met merken en producten.

Deze locaties worden gebruikt voor korte (zakelijke) ontmoetingen en bieden zo ook kansen voor retail in combinatie met horeca en vergaderplekken. Het zijn ideale knooppunten om afhaal- en terugbrengpunten aan te verbinden. Of voor nieuwe diensten zoals Marktplaats.nl en Snapcar (delen van auto's). Het is interessant voor convenience stores, die zich in 2020 niet meer beperken tot fysieke winkels, maar op alle kanalen aanwezig zijn die de consument precies de "instant gratification" bieden waar ze behoefte aan hebben. Zodra steeds meer van deze locaties 24/7 open zijn, zullen deze winkels voorzien zijn van innovatieve verkoopautomaten, die d.m.v. interactieve video en touch screens kunnen communiceren. Gezichtsherkenning maakt een betere, persoonlijke service mogelijk en dankzij mobiele technologie zijn experts op afstand beschikbaar om allerlei vragen te beantwoorden.

Een uitgebreide beschrijving van de concept winkelgebieden is te vinden in het rapport ‘Shopping places to be' en ‘Shopping 2020 – De nieuwe winkelstraat’. Kijk voor inspirerende voorbeelden van winkelgebieden bij Nieuws & Inspiratie (cases).