Close Menu
Den Haag centrum

Den Haag centrum

Almelo centrum

Almelo centrum

Zwolle centrum

Zwolle centrum

Harderwijk centrum

Harderwijk centrum

Speerpunten

Surprise & shop

Kenmerken

  • Consument zoekt reuring
  • Verrassing & beleving
  • Dagje uit
  • Hoge servicegraad
  • Warenhuizen, (super)speciaalzaken & brandstores

Het concept Surprise & Shop heeft vooral betrekking op bezoekers die met een algemene koopintentie naar een winkelgebied komen. Ze komen echt om te winkelen en rond te neuzen in winkels, waarbij ze graag verrast worden door nieuwe collecties, leuke aanbiedingen, demonstraties van nieuwe producten etc. Ze zoeken vaak naar meer informatie en proberen hun keuze-opties te vernauwen. Vaak zijn ze wel gericht op zoek binnen een bepaalde productgroep (bijvoorbeeld een paar schoenen), zonder dat ze enig idee hebben wat ze precies willen hebben.

Deze bezoekers zijn op zoek naar bijzondere winkels en restaurantjes en willen graag weten waar ze die kunnen vinden. Net als bij het concept Story & Shop houdt dit publiek van de achterliggende verhalen en zijn ook zij uit op een gezellige tijd. Hun fysieke, persoonlijke en digitale contactmomenten (touchpoints) kunnen echter heel anders zijn. Ze komen graag in centrum van een grote stad of in bijzondere buurten of straten (Negen Straatje, Haarlemmerstraat).

Een uitgebreide beschrijving van de concept winkelgebieden is te vinden in het rapport ‘Shopping places to be' en ‘Shopping 2020 – De nieuwe winkelstraat’. Kijk voor inspirerende voorbeelden van winkelgebieden bij Nieuws & Inspiratie (cases).