Close Menu
Den Haag centrum

Den Haag centrum

Almelo centrum

Almelo centrum

Zwolle centrum

Zwolle centrum

Harderwijk centrum

Harderwijk centrum

Speerpunten

Story & shop

Kenmerken

  • Vermaak & entertainment
  • Dagje uit
  • Duidelijk profiel consument
  • Tijdelijk & thematisch
  • Pop up stores, concept stores, markt

Het concept Story & Shop is trekt vooral om de bezoekers die zonder een specifieke koopintentie een winkelgebied bezoeken. Zij komen ‘dromen’ en willen geïnspireerd worden, iets opsteken en gewoon een leuke tijd hebben tijdens hun bezoek aan het winkelgebied. Dit betekent dat zij graag visueel geprikkeld worden door mooie dingen of leuke gebeurtenissen. Helemaal als dit als interessant ‘verhaal’ wordt verpakt.  Evenementen, uitmarkten, festivals en hippe (food)markten met een lokaal karakter scoren goed op dat vlak . Hier is cultureel winkelen perfect op zijn plaats. Deze bezoeker loopt rond en laat het zich overkomen. Hij is gek op storytelling, wat hem weer mooie verhalen oplevert die hij aan vrienden en collega’s kan vertellen. 

Ook deze rondstruinende klanten hebben meerdere momenten in hun klantreis bijvoorbeeld als ze willen weten waar de leuke restaurantjes zijn, of waar iets leuks te doen is. En ook zij hebben dan – net als elke bezoeker – behoefte aan informatie over vestigingen en bestemmingsinformatie (waar kan ik mijn fiets of auto kwijt, waar is de halte, zijn er parkeerplekken vrij etc.). Belangrijk is om van elke groep bezoekers vast te stellen welke fysieke, persoonlijke en digitale contactmomenten (touchpoints) zij hebben tijdens hun klantreis en wat er gebeurt tijdens deze contactmomenten.

Een uitgebreide beschrijving van de concept winkelgebieden is te vinden in het rapport ‘Shopping places to be' en ‘Shopping 2020 – De nieuwe winkelstraat’. Kijk voor inspirerende voorbeelden van winkelgebieden bij Nieuws & Inspiratie (cases).