Waardevolle online inzichten voor retailers

Veel retailers vinden het lastig om online initiatieven te ontwikkelen, die financieel goed onderbouwd zijn. Ze worstelen met de vraag welke online kanalen het beste kunnen worden ingezet, zodat deze verkoopstrategie een (winstgevende) bijdrage levert aan het verdienmodel. DNWS wil praktische handvatten geven aan retailers in centrumgebieden. Er is samen met kennispartners Hogeschool van Amsterdam en TNO onderzoek gedaan om ze te helpen bij hun beslissing. De publicatie ‘Online verkoopstrategieën voor retailers’ biedt voor het eerst een uitgebreid overzicht op basis van inzichten over welke keuzes je hebt als retailer met een fysieke winkel. 

Ook in december 2021 blijft met de huidige overheidsmaatregelen de omzet van veel zelfstandige ondernemers en winkelketens onder druk staan. De oudere consument heeft de afgelopen 22 maanden de weg gevonden naar online en is gewend geraakt aan het gemak. Het draaien van een fysieke winkel vereist meer innovatiekracht van retailers in deze onzekere tijd, waarin nog steeds fors minder mensen naar de centrumgebieden komen. Niets doen is geen optie. Een online strategie heeft veel toegevoegde waarde, maar waar ga je je centen op in zetten: een eigen webwinkel, aansluiten bij een verkoopplatform als Bol.com, Blokker of Wehkamp, of zet je Instagram in als communicatie- en verkoopkanaal? En hoeveel budget moet je reserveren voor je online zicht- en vindbaarheid? 

Belangrijkste inzichten 

Eén van de voornaamste bevindingen uit het onderzoek van DNWS is dat je het serieus investeren in een onlinestrategie kunt vergelijken met het openen van een nieuwe vestiging. Je moet als ondernemer echt bereid zijn om de benodigde hoeveelheid tijd, geld en energie te investeren. Zeker als je de investering wilt terugverdienen. Een ander belangrijk inzicht is dat er niet één oplossing is voor alle retailers met één of meerdere fysieke winkels. Het vergt maatwerk om de toegevoegde waarde te zien, die een onlinestrategie heeft voor je eigen bedrijf en je klant. 

Daarnaast is het zo dat de effectiviteit van de gekozen onlinestrategie mede wordt bepaald door de inrichting van het logistieke proces. Dat is afhankelijk van het aflevergebied, de kwaliteitseisen voor het assortiment, de aangeboden diensten en welk deel van het proces je als retailer wilt uitbesteden.  

Van theorie naar praktijk 

Bij het onderzoek ‘Online verkoopstrategieën voor retailers’ ligt de focus op de selectie en de inzet van een onlinestrategie, waarbij aandacht is gegeven aan het bedienen van zowel de lokale, nationale en internationale doelgroep. Het onderzoek is onderverdeeld in vier hoofdstukken: 

  • De populariteit van onlinekanalen onder retailers en consumenten, van Facebook tot TikTok, van Bol.com tot lokale online platformen; 
  • De karakteristieken van de drie onlinekanalen (sociale media bedrijfspagina’s, webshops en online verkoopplatformen). Wat zijn de voordelen, de uitdagingen en de benodigde investeringen die bij deze drie kanalen horen? Hoe verlopen logistieke processen?  
  • In negen inspirerende praktijkvoorbeelden nemen retailers met een fysieke winkel de lezer mee in de wereld achter hun onlinestrategie. Waar baseerden zij hun keuzes op, wat waren de benodigde investeringen en wat is voor hen de bijdrage van online aan hun verdienmodel? 

In het hoofdstuk ‘Kiezen voor een onlinestrategie’ worden de belangrijkste leerpunten behandeld. Dit resulteert in een keuzeschema dat retailers met een fysieke winkel concrete handvatten geeft voor het kiezen en uitwerken van een onlinestrategie. 

Negen praktijkvoorbeelden 

Drie retailers hebben ingezet op het gebruik van sociale media om hun doelgroep te bereiken: delicatessenzaak Il Tartufo, woonwinkel Laif & Nuver, en sneakerboetiek Calico Jack. Drie retailers hebben naast fysieke winkels een webshop geopend: Delicatessenzaak Specialiteitenhuys Wijn & Spijs, franchiseorganisatie Zuivelhoeve en multibrand modewinkel Fashion by Joe. Over de strategische keuze om aan te sluiten bij een verkoopplatform, komen de volgende drie retailers aan bod: woninginrichting speciaalzaak Bath & Living, familiebedrijf Bakkerij Straathof en de modewinkel voor vrouwen Modezaak Kees. Alle retailers hebben in alle openheid hun ervaringen met de specifieke onlinestrategie op tafel gelegd t.a.v. hun resultaten, investeringen, succesfactoren en leerpunten. 

De publicatie ‘Online verkoopstrategieën voor retailers’ is hieronder gratis te downloaden.

Het onderzoek – in opdracht van Platform De Nieuwe Winkelstraat – is uitgevoerd door Hogeschool van Amsterdam, CMI en TNO in samenwerking met retailers en experts uit de praktijk. Het onderzoek is gefinancierd door Stichting Detailhandelsfonds. 

Delen:

Bekijk ook

Hoe geef ik écht betekenis aan mijn data?

Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. Anouk Mensen van onze kennispartner Analyzus neemt je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Terugblik Week van het Centrumgebied

De Week van het Centrumgebied was een succes! Van 5 t/m 8 februari kregen deelnemers en kennispartners tijdens 11 online sessies volop inspiratie en praktische tips over thema’s die spelen in centrumgebieden. Deelnemers en kennispartners kunnen de presentaties terugzien op Chainels.