Voorbeelden voor verantwoord winkelen in je centrumgebied

De meeste winkels zijn weer open. Door de toenemende drukte in de winkelgebieden is er vrees voor te weinig afstand tussen de bezoekers. Als gemeente, ondernemersvereniging en vastgoed heb je samen de verantwoordelijkheid om de veiligheid van je bezoekers te waarborgen en een zo goed mogelijke doorstroming van bezoekers te realiseren. We zien dat winkelgebieden hard bezig zijn om hier oplossingen voor te verwezenlijken. Als DNWS zijn we daar blij mee. In dit artikel delen we inspiratie praktijkvoorbeelden hoe je als winkelgebied zorgt voor een veilige winkelbeleving.  

‘Blauwe handjes’ zorgen voor gepaste afstand in Zwolle 
Een ludieke manier om het winkelend publiek van Zwolle eraan te herinneren hoe belangrijk de anderhalve meter afstand is. Daar hebben binnenstadsmanager Aukje Grouwstra en een aantal studenten zich voor ingezet door met blauwe handjes door de binnenstad van Zwolle te lopen. Lees meer >> 
 
Binnensteden worden één groot coronaterras 
In de vier grote steden zijn plannen komen horecaondernemers en raadsleden met plannen om op pleinen, straten of in binnenstad één groot terras te maken waar 1,5 meter afstand aangehouden kan worden. Dit om de zwaar getroffen horecasector de komende tijd meer ruimte te geven en de verliezen nog enigszins in te halen. Lees meer >> 

Museumkwartier maakt zich op voor winkelen in coronatijd 
In het Amsterdamse Museumkwartier, waar 80 procent van de winkels sinds de coronauitbraak was gesloten, opent het grootste deel van de zaken deze week weer de deuren. Met creatieve oplossingen worden voorbereidingen getroffen voor het ‘winkelen nieuwe stijl’. Naast maatregelen in de winkels zijn op vijftig plekken in de openbare ruimte straattekeningen gemaakt om mensen erop te attenderen voldoende afstand te bewaren.  Lees meer>  

6 feet Retailconcept Hilversum en Rotterdam 
In Hilversum en Rotterdam heeft vastgoedgigant Cushman & Wakefield een concept ontwikkeld voor een corona-proof winkelcentrum. “Met 6 Feet Retailconcept kunnen we onze bezoekers ook in coronatijd op een plezierige, maar vooral ook veilige manier laten winkelen. Het eerste concept is nu uitgerold in winkelcentrum Kerkelanden in Hilversum.” Lees meer >>   

Goudse binnenstad volgeplakt met gele kazen: welkom in de anderhalve meter winkelwereld 
De binnenstadsondernemers hebben in samenwerking met dichters stickers van kazen geplakt in het centrum van Gouda. Deze stickers moeten bezoekers extra attenderen op de anderhalve meter. Lees meer >>   

Deventer binnenstad start campagne “Leuk je weer te zien > en zo houden we het leuk” 
Met deze campagne maakt de binnenstad de bezoeker aan de binnenstand bewust dat er weer veilig  en verantwoord een bezoek kan worden gebracht. Lees meer >> 

Positieve terugblik op weekend 9 en 10 mei: inzet cityhosts in Eindhoven  
Om de verwachte drukte in het weekend van 9 en 10 mei te stroomlijnen werden er in Eindhoven cityhosts ingezet om bezoekers welkom te heten en op een vriendelijke manier te attenderen op de 1,5 meter regel. Dit werd op zeer korte termijn gerealiseerd door de samenwerking tussen ondernemers, gemeente, Eindhoven365 en Stad & Co. Lees meer >> 

Binnenstad Assen zo snel mogelijk coronaproof 
De binnenstad van Assen wordt zo snel mogelijk coronaproof om de klanten weer naar de winkels te lokken. Binnenstadsorganisatie Vaart in Assen (ViA) heeft een driedelig plan opgesteld. Zo komen er o.a. vier handenwasunits op strategische plekken. Lees meer >> 

Gratis openingsposter om te laten weten dat iedereen weer welkom is 
Marketingbureau Many Tastes ontwierp een gratis poster winkels die weer open zijn.  Je kunt deze hier aanvragen.  

Promotie ondernemers Binnenstad Dordrecht
In een samenwerkingsverband van Promotie Ondernemers Binnenstad Dordrecht, Dordrecht Marketing en de gemeente Dordrecht zijn een aantal films van verschillende winkelstraten in de binnenstad Dordrecht gemaakt. Deze worden uitgezonden door RTV Dordrecht op televisie en sociale media. Bekijk ze hier >> 

Delen:

Bekijk ook

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Meer waarde aan ruimte

De Roelofs Groep is sinds kort kennispartner van DNWS. Onze expertise ligt onder andere op het terrein van gebiedsontwikkeling, mobiliteit, water, energie en grondstoffen. Roelofs beheert het totale traject van een project en heeft meerdere succesvolle centrumprojecten uitgevoerd: van gebiedsontwikkeling, advies en ontwerp, tot realisatie, beheer en onderhoud.

Terugblik Week van het Centrumgebied

De Week van het Centrumgebied was een succes! Van 5 t/m 8 februari kregen deelnemers en kennispartners tijdens 11 online sessies volop inspiratie en praktische tips over thema’s die spelen in centrumgebieden. Deelnemers en kennispartners kunnen de presentaties terugzien op Chainels.