Veilige binnenstad: hoe doen ze dat in Hilversum en Assen?

Nu de horeca weer open is, komt de drukte in steden weer op gang. Om bezoekersstromen in goede banen te kunnen leiden heeft de sector een handreiking voor een verantwoord bezoek aan winkelgebieden. Jorge van Vliet (accountmanager van DNWS) vroeg Kjeld Vosjan, centrummanager van Hilversum en Assen, welke maatregelen daar in het centrum worden genomen.

Hoe hebben Assen en Hilversum zich voorbereid op de drukte? Welke maatregelen zijn er bedacht en getroffen?

In Assen werken we in drie fases: fase 1 loopt sinds 2 weken en hierbij zetten we in op extra hygiëne en bewustwording van afstand houden. Dat doen we door zes handenwas-units in te zetten op strategische locaties. Deze worden beheerd door de ondernemers.

Daarnaast zijn we gestart met Assense pitdames, mooi passend bij de Assense identiteit, met een pitbord vragen zij bezoekers elkaar de ruimte te geven en vooral rechts aan te houden. Met signing op de grond versterken we deze bewustwording. We gaan de proef continueren en uitbreiden als dat nodig is in tijd en locaties. Zo werden er 1 juni bij de opening van terrassen ook pitdames ingezet.
Fase 2 start maandag 1 juni met de heropening en vergroting van een aantal terrassen en het opvangen van fietsverkeer aan de rand van de binnenstad. Dit om meer ruimte te creëren voor onze bezoekers. We gaan in fase 2 ook wat meer campagne voeren: Assen geeft ruimte! Want we hebben hier de ruimte. Men kan gerust naar de binnenstad komen, we hebben onze maatregelen getroffen en kunnen deze op- en afschalen. Dat gevoel willen we meegeven.

Fase 3 start bij ons begin juli. Dan starten de vakanties en verwachten we dat Drenthe aardig vol zit met vakantiegangers. Assen heeft ruimte, groen en mooie voorzieningen. Dit willen we met arrangementen, activiteiten en communicatie duidelijk maken bij alle vakantiegangers in Drenthe en natuurlijk onze eigen inwoners. Ruimte, spreiding en groen is wat we te bieden hebben en dat willen we graag vertellen.

In Hilversum zijn we gestart met signing en gastheren- en dames om de bezoekers op een gastvrije manier te ontvangen en te wijzen op de spelregels. Signing ondersteunt hun werk. Het is een dun draadje en we willen de vrijheid die we de afgelopen weken hebben verworven, niet meer kwijt raken. Maar dat lukt alleen als we ons aan de spelregels houden. Verder heeft ook de gemeente maatregelen genomen (minder obstakels in de openbare ruimte, extra terrasruimte, fietsverkeer omleiden, signing in parkeergarages, anderhalve meter taskforce opgestart).  Een groot collectief horeca-ondernemers heeft samen dezelfde (triage)regels, hygiëne en uitstraling van de communicatie afgestemd. Terrassen zijn voor een deel overkapt om ook bij slecht weer iets te kunnen bieden. Zo is voor iedere terras en voor iedere bezoeker duidelijk welke regels er gelden en is daarin geen verschil per terras. En we maken in Hilversum gebruik van terrasjeboeken.nl om drukte te monitoren.

Hebben jullie hier al resultaten van? En hebben jullie bijgestuurd?

In Assen wordt het initiatief van de pitdames door zowel bezoekers en ondernemers zeer gewaardeerd. We hebben er ook veel landelijke publiciteit mee gehaald waaronder in de Telegraaf, Hart van Nederland, RTV Drenthe en Dagblad van het Noorden. We gaan de komende week in aantal locaties uitbreiden.

Via een aantal bezoekers kregen we de tip ook gastheren in te zetten; daarmee starten we komend weekend. Het wordt, gelukkig, toch wat drukker in de binnenstad, we zitten wekelijks met de gemeente om tafel om de koppeling tussen gastdames- en heren en handhaving goed te houden en te monitoren.

In Hilversum vinden de gastheren en -dames het super leuk om te doen. Als je zelf plezier uitstraalt, straalt dat ook af op de bezoekers. Dus de inzet van hun wordt goed gewaardeerd. Ook door ondernemers, die zien liever eerst een gastheer- of gastdame en mocht het nodig zijn, daarna een handhaver. We gaan tot de zomer de inzet continueren en bekijken per week of uitbreiding noodzakelijk is.

Ondernemer de Wolff

Heb je tips voor andere gemeenten?

Begin met uitvoeren en maak niet te lang en te veel plannen. Ik had de illusie om een compleet en uitgewerkt plan te maken, maar op het moment dat je het af hebt, is het alweer achterhaald. Veranderingen gaan razend snel, je moet snel kunnen handelen. Zet centrummanagers, ondernemers, handhavers en ambtenaren openbare ruimte wekelijks bij elkaar aan tafel om af te stemmen. Traditionele besluitvorming past hier niet in, daar zul je wat anders voor moeten bedenken. 

Delen:

Bekijk ook

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Meer waarde aan ruimte

De Roelofs Groep is sinds kort kennispartner van DNWS. Onze expertise ligt onder andere op het terrein van gebiedsontwikkeling, mobiliteit, water, energie en grondstoffen. Roelofs beheert het totale traject van een project en heeft meerdere succesvolle centrumprojecten uitgevoerd: van gebiedsontwikkeling, advies en ontwerp, tot realisatie, beheer en onderhoud.

Terugblik Week van het Centrumgebied

De Week van het Centrumgebied was een succes! Van 5 t/m 8 februari kregen deelnemers en kennispartners tijdens 11 online sessies volop inspiratie en praktische tips over thema’s die spelen in centrumgebieden. Deelnemers en kennispartners kunnen de presentaties terugzien op Chainels.