Publicatie Smart Distributie & Buy Local

De afgelopen jaren heeft de consument zijn aankoopgedrag drastisch gewijzigd, het aandeel online aankopen heeft daarbij een enorme vlucht genomen Online biedt de klant veel gemak maar kan op termijn een ontwrichtende uitwerking hebben op de maatschappij. Lokale ondernemers hebben te weinig omzet of moeten hun deuren sluiten, waardoor de plaatselijke economie en daarmee ook de leefbaarheid van een gebied wordt aangetast.

Retailinnovatielab

publicatie-buy-local-smart-distribution

Collectief samenwerken in een winkelgebied, dorpscentrum of binnenstad biedt de kans voor ondernemers om de concurrentie met online spelers aan te gaan. Maar collectief online gaan, brengt tal van vragen met zich mee. Voor welke vorm kies, welke techniek, en hoe wordt het een succes?

Om inzicht te krijgen in de succesfactoren en de valkuilen is de Retailagenda samen met platform De Nieuwe Winkelstraat in 2019 gestart met het landelijk retailinnovatielab Smart Distributie & Buy Local. Onder projectleiderschap van Ik Onderneem! hebben verschillende gemeenten in de praktijk geëxperimenteerd met opzetten en uitvoeren van eigen online kanaal om producten van lokale ondernemers aan te bieden.

Publicatie

In de publicatie ‘Smart Distributie & Buy Local – leren van living labs’ staan de kansen, valkuilen en voorwaarden voor succes beschreven. Uit de experimenten in de lokale labs volgen negen succesfactoren die noodzakelijk zijn voor een goede basis. Factoren zoals concept, strategie, techniek, maar ook de betrokkenheid van ondernemers en een goede samenwerking blijken van essentieel belang. In de staat ook een stappenplan om als (winkel)gebied aan de slag te gaan met een online lokaal platform. Download en bekijk hieronder de publicatie.

Video

Deze de succesfactoren en het stappenplan zijn samengevat in een informatieve video.

Bekijk hier de video

Webinar terugkijken

Op maandag 19 oktober hebben een aantal deelnemers aan het retailinnovatielab hun kennis en praktijkervaring gedeeld tijdens het webinar “Zo wordt een collectief online platform een succes”.
De cases Groningen (Warenhuis.groningen.nl), Delden (Dorpsplein-delden.nl) en Hilversum (Winkelstraat De Gijsbrecht) stonden daarbij centraal.

Kijk hier het webinar terug.

Lees hier meer over de labs in Delden, Hilversum en Groningen.

Delen:

Bekijk ook

Hoe geef ik écht betekenis aan mijn data?

Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. Anouk Mensen van onze kennispartner Analyzus neemt je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken.

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.