In vijf stappen succesvol gezamenlijk online

In het retailinnovatielab Smart Distributie & Buy Local van de Retailagenda is het afgelopen jaar in verschillende winkelgebieden geëxperimenteerd met collectieve online oplossingen in combinatie met slimme collectieve distributie. Rob Weiss van Ik Onderneem! is al jaren actief en expert op dit thema en projectleider van het lab. Hij vertelt over zijn bevindingen vanuit het lab en de ontwikkeling van lokale platformen en noemt vijf stappen om als winkelgebied succesvol en duurzaam online te gaan.

Door Rob Weiss

Een nieuwe wereld

Er is een nieuwe wereld ontstaan. Alle wetten die in de retail bestonden zijn verdwenen. Locatie, locatie, locatie. De A1 locatie met de meeste traffic is het duurst en levert de meeste omzet op. Daar zit je dan. Opeens zijn de straten leeg. En nu? De afgelopen jaren kwam ‘online’ vaak ter sprake kwam en we hoorden; ‘Dat is wel belangrijk ja’, ‘Daar moeten we nog eens wat mee’. Nu blijkt er een run te zijn op alles waar het woord online in staat; van (doorverwijs)platformen naar webshops, websites, naar apps et cetera.

Toegevoegde waarde

Wat is die toegevoegde waarde van online voor fysieke winkelgebieden en winkels? 
Wat we vaak missen bij de zoektocht naar nieuwe middelen en nieuwe vormen om klanten te vinden en te binden is de focus op de toegevoegde waarde van het winkelgebied voor de consument. Wat maakt het winkelgebied en de ondernemers die daar gevestigd zijn uniek ten opzichte van ander aanbod. Om nog maar te zwijgen over de toegevoegde waarde van het online instrument om dit te versterken. Waarom gun ik jou als klant mijn omzet? Is dat om dat je uniek bent met dat jasje, die riem, die schoenen of dat stukje biefstuk? 

Online giganten

Nee hoor, als het om het product gaat is er allang een platform waar je terecht kan en dat is bol.com, of tegenwoordig ook Amazon. Dat is niet goedkoop om aan deel te nemen, maar het bereik is enorm, net als de concurrentie. Platformen als bol.com (en Amazon, Marktplaats etc.) brengt ‘spullen kopen’ terug tot de essentie, namelijk spullen kopen. Dat was ook al zo voor de coronacrisis en Amazon gaat daar lekker een concurrent van zijn, ook na de crisis. Moet je daar nu naast gaan staan als winkelgebied? Met veel minder middelen, veel minder content en veel minder kennis en ervaring? Wat mij betreft niet. 

Dichtbij is beter dan ver weg

De toegevoegde waarde van lokale  ondernemers zit in het zijn van ‘LOKALE ondernemers’. Bekende gezichten, dichtbij, iemand die hard werkt voor de kost, mij kent, verstand heeft van zijn vakgebied, hart voor de zaak heeft, mijn club sponsort en altijd voor me klaar staat. En ja hij verkoopt inderdaad spulletjes. En daar gaat het bij online vaak ineens heel anders dan in de fysieke wereld. Als je online alle spulletjes naast elkaar zet verdwijnt elke vorm van die cruciale gunfactor. Wat is er dan anders dan een bol.com? Dus hoe ga je gezamenlijk online met behoud van eigenheid?

Kracht van lokaal

Wij begeleiden in het retailinnovatielab Smart Distributie & Buy Local lokale winkelgebieden in hun zoektocht naar hoe online de fysieke winkelstraat kan versterken, vanuit de kracht van de lokale ondernemers. Het komt in basis neer op vijf stappen om succesvol en duurzaam online te gaan.We zetten de de stappen kort op een rij, lees hier het volledige stappenplan.

Vijf stappen als basis voor succes 

Succesvol gezamenlijk online is goed mogelijk voor elk gebied en voor elke beurs. Doorloop de stappen en haal kennis en ervaring in huis.

  1. Weet wat je wil én kan.
  2. Zet een strategie op; maak een stappenplan en begroting.
  3. Vind het juiste instrument (zie het overzicht met type platformen).
  4. Vind en betrek ondernemers bij de aanpak.
  5. Realiseer een gezamenlijke online campagne.

Voorwaarden voor succes

Voorwaarden voor succes zijn:

  • Benut of zorg voor samenwerking tussen ondernemers, gemeente en pandeigenaren (indien aanwezig)
  • Erken en benoem de eigen positionering en toegevoegde waarde voor de consument. Producten zijn niet onderscheidend, dit vraagt een strategie.
  • Zorg voor regie op gezamenlijk online en houd dit in eigen hand
  • Maak een (businesscase)fundament dat ook na 6 maanden iets toevoegt.

De type platformen op een rij

Er zijn nogal wat platformen in omloop. De een werkt met een app, de ander heeft alleen website. De een richt zich meer op food, de ander juist op non-food. En dan zijn er nog verschillende manieren om producten te kopen en te laten bezorgen. Waar moet je op letten als winkelgebied als je een platform wilt gaan starten? Op kennis en ervaring die is opgedaan met het retailinnovatielab Smart Distributie & Buy Local zijn de belangrijkste verschillen op een rij gezet.

Klik hier (of op de afbeelding) voor het volledige overzicht.

Buy Local is een project van de Retailagenda en Platform de Nieuwe Winkelstraat.

Delen:

Bekijk ook

Hoe geef ik écht betekenis aan mijn data?

Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. Anouk Mensen van onze kennispartner Analyzus neemt je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Terugblik Week van het Centrumgebied

De Week van het Centrumgebied was een succes! Van 5 t/m 8 februari kregen deelnemers en kennispartners tijdens 11 online sessies volop inspiratie en praktische tips over thema’s die spelen in centrumgebieden. Deelnemers en kennispartners kunnen de presentaties terugzien op Chainels.