“De meerwaarde van innovatieve technologie in de retail”
De retailsector kent een overvloed aan slimme retailoplossingen die voor meer winkelomzet moeten zorgen. Maar welke technologie werkt nu echt? De expertgroep ‘Innovative Retail Technology’ van Shoppingtomorrow deed uitgebreid onderzoek aan de van praktijkcases.
Van de loyaliteitsapps tot passpiegels, heatmapping, geofencin en augmented reality-applicaties. Allemaal manieren om de consument de ultieme klantreis te bieden en zo voor meer omzet te zorgen. Maar welke technologie helpt nu echt om meer bezoekers te trekken of de bezoekers meer te laten kopen? En welke technologie is voor welke fase in het koopproces nou eigenlijk precies geschikt? De expertgroep ‘Innovative Retail Technology’ deed onderzoek gedaan naar deze vragen. Aan de hand van de resultaten heeft de Hogeschool van Amsterdam een model ontwikkeld -het stores sales cycle model- waarin per fase van het koopproces in kaart is gebracht welke technologieën de verkoop daadwerkelijk ondersteunen.
“Veel retailers zijn terughoudend of zelfs huiverig om nieuwe technologieën te adopteren”, aldus Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. “Met de publicatie ‘De Meerwaarde van Innovatieve Technologie in de Retail’ willen we retailers helpen om een goede afweging te maken of en op welke wijze innovatieve technologieën waarde kunnen toevoegen voor de klant en de winkel. Daarmee vergroot je de kans op succes aanzienlijk!”.
De inhoud van de publicatie is samengesteld door de expertgroep van ShoppingTomorrow, de publicatie wordt uitgegeven door de Retailagenda. Het boekje is gelanceerd tijdens het Retailagenda Innovatie Festival op 11 maart 2019.