Zoetermeer: De Dorpsstraat gaat door

De Dorpsstraat ligt in het oude centrum van nieuwbouwstad Zoetermeer. De uitgangspunten van de straat zijn goed, met relatief veel kleinschalige, specialistische en zelfstandig ondernemers in een historische setting. Toch neemt de leegstand toe. Adviesbureau BRO, kennispartner van DNWS, is ingeschakeld om te helpen om de situatie en samenwerking te verbeteren.

De Dorpsstraat in Zoetermeer, deelnemer van DNWS, biedt een verassend stukje historie te midden van alle nieuwbouw. Hier ligt het oude centrum van de dorpen Zegwaart en Zoetermeer. Voor de komst van de A12 was dit dé hoofdweg tussen Den Haag en Gouda. Vandaag de dag is de Dorpsstraat een gemengde winkelstraat voor de makkelijke boodschap en goed advies bij de (vers)speciaalzaken, diensten, lunchplekken en restaurants. 

De uitgangspunten van de straat zijn goed; met relatief veel kleinschalige, specialistische en zelfstandig ondernemers in een historische setting. De Dorpsstraat kampt alleen ook met toenemende leegstand, wat de sfeer en aantrekkelijkheid niet ten goede komt. Er liggen een aantal stevige opgaven naar de toekomst:  

  • Inzet op een compact (kern)winkelgebied met aan de randen een meer gemengd aanbod;   
  • Een sterke(re) on- en offline profilering, qua aanbod, uitstraling, gevoelswaarde en gastvrijheid. 

Samenwerken sleutel voor succes 

De ondernemersvereniging, vastgoed BIZ, cultuursector en gemeente werken intensief samen in een ‘aanjaagteam’. Op basis van de opgaves die er liggen, is met het team de inhoudelijke agenda en planning uitgewerkt. Onderling zijn afspraken gemaakt over taakverdeling, de inzet van budgetten en te boeken resultaten. Elke 3 weken komt het aanjaagteam samen om de voortgang van de acties, planning en resultaten te bespreken en waar nodig bij te sturen. BRO begeleidt in de rol van kwartiermaker de samenwerking, zowel qua inhoud als proces. Dit is mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de vastgoed BIZ. 

On- en offline verbindingen 

De acties van het aanjaagteam hebben de eerste vruchten afgeworpen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in oktober is de nieuwe huisstijl met bijpassende website gelanceerd. Middels een enquête konden ondernemers input leveren. Vervolgens werd een Social Media Workshop gegeven door twee succesvolle bloggers. Zij deelden ‘tips & tricks’ om als ondernemer individueel en gezamenlijk als Dorpsstraat meer zichtbaar te zijn. Ook werd een ontwerp uitgewerkt om de verblijfskwaliteit te verbeteren, met nieuwe bankjes, leilindes en de herinrichting van het horecaplein.  

Een compactere Dorpsstraat 

Parralel zetten de betrokken partijen in op een compacte(re) straat. De leegstand maakt zichtbaar dat er eigenlijk teveel winkelmeters zijn, met alle negatieve gevolgen van dien. Gezamenlijk worden de eerste stappen gezet om het kernwinkelgebied kleiner te maken en aan de randen meer flexibiliteit te realiseren qua functies, waaronder ook wonen. Best een complexe opgave die een nauwkeurige aanpak vraagt. De expertise van BRO op het gebied van juridisch planologische doorvertaling komt hierbij van pas.   

De Dorpsstraat gaat door!  

Door de sterke samenwerking van met name de ‘gouden driehoek’ boekt de Dorpsstraat de eerste resultaten. Want één ding is zeker, de Dorpsstraat gaat door! Op de hoogte blijven? Kijk op www.dorpsstraatzoetermeer.nl.  

 Zoetermeer is lid van DNWS. Benieuwd wat DNWS voor jouw winkelgebied kan betekenen? Lees het hier. 

Afbeelding: fotograaf DeedyLicious 

Delen:

Bekijk ook

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?