Cadeaukaart versterkt loyaliteit in Arnhem

In het retailinnovatielab Loyaliteit is onderzocht hoe winkelgebieden en ondernemers de gunfactor van de bezoekers kunnen vergroten door in te zetten op een loyaliteitsprogramma. Hoe kan een programma bijdragen aan de binding van consumenten, zodat bestedingen en herhaalbezoeken stijgen? De stad Arnhem deed mee aan het experiment. DNWS ging in gesprek met Marian van Hooij, Regisseur Platform Binnenstad Arnhem en deelnemer van het retailinnovatielab Loyaliteit. Het retailinnovatielab Loyaliteit is een initiatief van Retailagenda en DNWS.

Marian van Hooij

Steeds meer winkelgebieden/steden maken gebruik van een loyaliteitsprogramma. Waarom vind jij zo’n programma belangrijk?

“Zelf maak ik graag onderscheid tussen loyaliteit en een loyaliteitsprogramma. Loyaliteit is zeker van essentieel belang voor een binnenstad. Het zorgt voor verbinding tussen bewoners en het centrumgebied. Of ik het bezit van een loyaliteitsprogramma belangrijk vind, daar twijfel ik over. Op dit moment is er nog geen aanbieder in de markt met een systeem waarbij het mogelijk is om optimaal met elkaar te communiceren, zoals een koppeling met het kassasysteem. Er zijn al wel wat opties in de markt, alleen deze zijn erg kostbaar. Dat is, zeker in deze tijd waarin winkeliers het zwaar hebben, niet wenselijk. Wij in Arnhem hebben na het onderzoek, het retailinnovatielab, daarom besloten om een pas op de plaats te maken en geen loyaliteitsprogramma met een pas op te zetten. Wel blijven wij doorgaan met onze cadeaukaart de ‘Dit is PAS Arnhem’. Deze cadeaukaart werkt goed en hier zijn we erg tevreden over.”

Jullie hebben in Arnhem de ‘Dit is PAS Arnhem’. Kun je kort vertellen hoe het werkt en voor wie het is bedoeld?

“‘Dit is PAS Arnhem (DIPA) is een cadeaukaart met ongeveer 60 aangesloten deelnemers. De pas is verkrijgbaar bij meerdere distributieplekken in de stad en met de pas kunnen consumenten, vaak bewoners van de stad, geld besteden bij één van de aangesloten winkels. Bij de besteding met de DIPA ontvangt de consument vaak iets extra’s, dit kan korting of een cadeautje zijn.

Naast dat we de pas aanbieden aan consumenten hebben we ook via de gemeente mantelzorgers aan de pas gekoppeld. De gemeente koopt cadeaukaarten in en geeft ze vervolgens weg aan mantelzorgers. Zo faciliteren wij vanuit Platform Binnenstad Arnhem dat er een besteedbaar bedrag op de kaarten komt ze staan en zo ondersteunen wij de lokale ondernemers uit de stad. Daarnaast zijn er ook afnemers voor bijvoorbeeld het eindejaarsgeschenk voor medewerkers uit het bedrijfsleven. De gemeente Arnhem en het ROC hebben dit bijvoorbeeld al uitgevraagd bij ons.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat inwoners van de stad gebruikmaken van de kaart?

“Middels campagnes proberen we inwoners bekend te maken met de cadeaukaart. Onlangs hebben we het initiatief ‘Geef jouw held een pluim!’ gelanceerd. Het is een moeilijke tijd voor vele mensen en met de ‘Dit is PAS Arnhem-Pluim’ konden mensen hun held belonen met een cadeaukaart. Dit kan bijvoorbeeld een buurvrouw zijn of iemand die werkzaam is in de zorg. Een bijkomend voordeel is dat we met deze actie ook meteen de lokale ondernemers in Arnhem steunen. Want ook zij hebben het in deze tijd niet altijd makkelijk.”

Wat zijn jouw wensen op het gebied van loyaliteit in Arnhem?

“Momenteel zijn wij blij met onze cadeaukaart, maar als ik kijk naar de toekomst zouden wij het liefst een loyaliteitsprogramma opzetten in de stad. In dit programma moet de merkbelofte van de stad Arnhem naar voren komen en staat beleving centraal. Deelname aan het loyaliteitsprogramma moet niet alleen voordeel (kortingen en cadeaus) opleveren voor de consument, maar moet vooral de nadruk leggen op beleving en ‘voorrang’ (toegang tot lokale belevingen: specifieke Arnhemse belevenissen, en voorrecht (exclusiviteit – alleen bestemd voor deelnemers aan het loyaliteitsprogramma). Denk hierbij aan: een nachtje kamperen in het openluchtmuseum, de dieren voeren in Burgers Zoo, een vriendinnenavond bij een echt Arnhems modebedrijf, backstage bij State of Fashion of meetrainen met Vitesse. Daarnaast moet het mogelijk zijn om de kaart zelf op te laden en te sparen voor ‘punten’. Deze punten kunnen consumenten inzetten voor parkeren of voor een kopje koffie.”

Heb je nog tips voor andere winkelgebieden of steden?

“De belangrijkste tip: laten we als steden onze krachten bundelen en samenwerken! Ik ben van mening dat het erg lastig is om als stad een eigen loyaliteitsprogramma op te zetten. Nu moet iedereen het wiel opnieuw uitvinden. Wanneer we samenwerken, bijvoorbeeld met 15 steden verspreid over heel Nederland, kunnen we echt stappen zetten. Zelf heb ik al regelmatig contact met Roosendaal, zij hebben daar de ‘Roospas’ en zijn al ver in de ontwikkeling. Zo proberen we elkaar te helpen, laten we dit meer doen!”

Het retailinnovatielab Loyaliteit is een initiatief van Retailagenda en DNWS.

Delen:

Bekijk ook

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Terugblik Week van het Centrumgebied

De Week van het Centrumgebied was een succes! Van 5 t/m 8 februari kregen deelnemers en kennispartners tijdens 11 online sessies volop inspiratie en praktische tips over thema’s die spelen in centrumgebieden. Deelnemers en kennispartners kunnen de presentaties terugzien op Chainels.

Zet als centrumprofessional de volgende stap en neem actief deel aan Intervisie bijeenkomsten

Geschreven door intervisiebegeleider Jacqueline Brouwer-Blok. Wil je als centrumprofessional een volgende stap zetten? Doe dan actief mee aan de intervisiebijeenkomsten van CMA. Onlangs hebben enthousiaste centrumprofessionals met succes het eerste CMA-intervisietraject afgerond. Dit traject bestond uit drie eendaagse bijeenkomsten waarbij deelnemers veel hebben geleerd en waardevolle feedback hebben gekregen.