BIZ blijkt een populair instrument
De BIZ timmert flink aan de weg. Op dit moment zijn er 302 BIZ’en in Nederland. Gemiddeld groeit het aantal bedrijveninvesteringszones met 17% per jaar. Vooral in de Randstad is de BIZ populair. Dit blijkt uit het evaluatieonderzoek dat door de Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool Rotterdam is uitgevoerd.
Dit jaar bestaat de BIZ-wet 5 jaar. Een goede reden om de BIZ te evalueren. Wat is de ontwikkeling in het aantal BIZ’en in Nederland? Hoeveel actieve BIZ’en zijn er per gemeente? Wat levert een BIZ jaarlijks op? Deze vragen en meer komen terug in het onderzoek. In opdracht van platform De Nieuwe Winkelstraat samen met Stad & Co en Provincie Noord-Holland hebben de Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool Rotterdam een gezamenlijk evaluatieonderzoek uitgevoerd. In december is het complete rapport gepresenteerd.
Populair in de randstad
Een BIZ is een afgebakend gebied op een bedrijventerrein of in een winkelgebied, waarbij stakeholders met elkaar investeren in een aantrekkelijke en veilige omgeving. Het instrument BIZ kan een aanzienlijke meerwaarde hebben voor de samenwerking in een gebied. De BIZ-regeling bestaat dit jaar officieel vijf jaar. Uit de cijfers blijkt dat de BIZ een succes is; het aantal BIZ’en groeide de afgelopen vijf jaar gemiddeld met 17% per jaar. Een ruime meerderheid van de BIZ’en, circa. 85%, kiest ervoor door te gaan na het eerste termijn van vijf jaar.
Wel laat het onderzoek sterke regionale verschillen zien. Vooral in Zuid-Holland en het zuiden van Noord-Holland is de BIZ populair. Opvallend is het kleine aantal BIZ’en actief in het noorden van het land. In Friesland zijn er op dit moment geen actieve BIZ’en, en in Groningen is er maar 1 gemeente met een actieve BIZ.
Enthousiaste deelnemers
Er is veel variatie in de grootte van de BIZ (van 20 tot 2.000 deelnemers) en daarmee het budget dat ze te besteden hebben (van € 5.000 tot €755.000 per jaar). Maar zowel grote als kleine BIZ’en moeten uiteindelijk activiteiten ontplooien die het gebied aantrekkelijker maken. Denk aan het verbeteren van de sfeer, de (online) marketing of de veiligheid van het gebied. Hiervoor zijn enthousiaste en betrokken BIZ-deelnemers nodig, maar daar ligt meteen ook de grootste uitdaging: het zijn vaak dezelfde leden die zich actief inzetten. Een BIZ die meer te besteden heeft kan dit probleem verhelpen door meer activiteiten uit te besteden.
Interactief dashboard
Alle onderzoeksresultaten zijn ook samengevat in een interactief dashboard. Je kunt hier o.a. hier zien hoeveel BIZ-en er zijn de afgelopen jaren zijn opgericht, hoeveel gemeenten actief zijn in een BIZ en wat de gemiddelde inkomsten per jaar zijn van een BIZ. Daar is te zien dat top 10 wordt aangevoerd door Eindhoven met een jaarlijks budget van 744.000 euro.
Het dashboard vind je hier.