Bereid jouw centrumgebied goed voor op Sinterklaas en kerst

Sinds vorige week zijn er nieuwe maatregelen ingevoerd. De mondkapjes zijn opnieuw verplicht op alle publieke locaties binnen waar geen coronatoegangsbewijzen gebruikt worden, dus ook in winkels en in overdekte winkelcentra. Anderhalve meter afstand houden is de dringende oproep. Het is afwachten wat de overheid vanavond gaat aankondigen. Met Sinterklaas, Black Friday en Kerst voor de deur moeten we als winkelgebieden zorgen dat we voorbereid zijn.

Communicatie in het winkelgebied

Tijdens de eerste coronagolf vorig jaar zagen we in veel winkelgebieden communicatie om te zorgen voor afstand, een goede bezoekersstroom en om aandacht te vragen voor de regels. Van posters, stickers, lijnen op de grond tot aan stewards en borden. Op dit moment zien we deze uitingen op sommige plekken weer terugkomen, zoals in overdekte winkelcentra. Het is maatwerk per winkelgebied wat de beste communicatiemiddelen zijn voor een veilig bezoek. Vorig jaar heeft DNWS tips op een rij gezet voor een goede spreiding naar aanleiding van een kennis- en netwerksessie met Syan Schaap en Daniël Schipper van Event Safety Institute.   

Sinterklaas

Het is aan gemeenten om te beslissen of en op welke manier, rekening houdend met de maatregelen, ze de sinterklaasviering organiseren. In een aantal steden is de intocht al helemaal afgeblazen door het oplopende aantal coronabesmettingen. Er zijn ook gemeenten waar dit jaar een alternatieve creatieve manier is bedacht om het feest toch door te laten gaan. Een aantal voorbeelden uit het hele land:  

  • Zoetermeer: een rijtocht door het Stadshart en de Dorpsstraat, die te volgen is via social media.
  • Bronckhorst: buurtcentrum De Kei in Steenderen organiseert een zoektocht voor kinderen naar Sinterklaas. Door middel van opdrachten vinden de kinderen Sinterklaas.  
  • Een Sinterklaas drive-through zoals in Kampen
  • Een langere route zodat bezoekers zich beter kunnen spreiden; dit kan met de boot zijn zoals dit jaar in Amsterdam over de grachten, of per paard aan land; 
  • Het spreiden van bezoekers door op meerdere plekken of momenten aan te komen. Zo organiseert Delft een tweede intocht voor degenen die moeite hebben met grote drukte. 
  • Een ‘doorstroomevenement’ in Enschede waarbij Sinterklaas op een podium zit en kinderen mogen langswandelen. 

Syan Schaap van Event Safety Institute is expert op het gebied van crowd management. Syan: “Het organiseren van een event in het winkelgebied is vooral een logistieke uitdaging. Hoeveel bezoekers ontvang je, in welke tijdspanne komen zij? En hoeveel personeel is er nodig om alles in goede banen te leiden? Mijn advies is om dit vooraf goed door te rekenen. Als organisator moet je een aantal aannames doen op basis van je eigen praktijkervaringen, om een dergelijke berekening te kunnen maken en logistiek klaar te staan voor deze operatie. Daarnaast adviseer ik om ook te zorgen dat je tijdens de uitvoering zicht houdt op de drukte en maatregelen klaar hebt staan voor als het te druk wordt.”

Black Friday

Met de intocht van Sinterklaas aanstaande zaterdag start een periode van zeven weken tot eind december, waarin maximale spreiding belangrijker wordt dan ooit. We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid dat het goed zal verlopen. Zorg daarom voor een veilig bezoek van bezoekers in het winkelgebied. Uit een ledenpeiling van INretail blijkt dat Black Friday-acties over meerdere dagen tot ruim een week gespreid gaan worden. Dat is een positieve ontwikkeling, want zo voorkomen we samen teveel drukte.

Delen:

Bekijk ook

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?